Malevil

Malevil - Robert Merle (Malevil)

Přemýšleli jste někdy, jak by asi vypadal svět po totální jaderné válce? Hlavní hrdina knihy Malevil se tím ani moc nezabýval. Žil si poklidně svůj život poblíž malé francouzské vísky na starém hradě, který si zamiloval už v dětství a jako dospělý si ho nakonec i pořídil. Scházel se s přáteli, měl své drobné milé plány do budoucna, dokonce přemýšlel i o angažmá v lokální politice. A pak přišel ten den... Bez jediného varování nastala Apokalypsa. Přežil ji jen náhodou i se skupinou přátel a všem nezbývá nic jiného, než se nějak s novou realitou a možností, že jsou dokonce posledními představiteli lidského druhu nějak vyrovnat.

Malevil je nepředstavitelně sugestivní kniha. Sáhl jsem po ní po přibližně dvacetileté pauze a rozhodně toho nelituji. Přečetl jsem ji téměř jedním dechem. Sice jsem již věděl, co a jak se kdy stane, ale člověk si znovu vychutnával ten přechod z lyrické banality maloměsta či přímo vidlákova do totální deprese po něčem, co se přece nemůže stát a nemělo stát až k drobným výhonkům naděje.

Někdo knížce vyčítá údajnou levicovost, ale ta tam ve skutečnosti není. Jedna z významnějších postav je sice bývalý komunista, ale k jeho postojům autor přistupuje s nadhledem i mírnou zlomyslností a spíš se řeší nutnost přežití celé skupiny. Která funguje na kombinaci drobné komunity podřízené dobrovolně vybranému skorodiktátorství. Model je v dané situaci velmi uvěřitelný a jako alternativa se nabízí ještě teokratický diktát nebo vojenská tyranie, což v postapokalyptickém světě jsou také velmi reálné modely, ke kterým by se asi rozptýlené skupinky lidí uchýlily. Vše by záleželo na dominujících osobnostech. Mimochodem k podobným názorům docházela většina autorů, kteří se pustili do spekulace, co by mohlo nastat po nějaké globální katastrofě, která by lidstvo téměř vyhladila.

1 komentář:

Kristýna, The Book Talk Blog řekl(a)...

Díky za velmi podnětný článek. Po pár řádcích jsem na tuto knihu neskutečně nalákána. Nedávno jsem ji měla v ruce v knihovně mojí maminky, zaujala mě, ale odložila jsem ji "na někdy". Po tomto článku získala mnohem větší prioritu - moc děkuji! :) Přeji krásný den :)