Stefánsson, Jón Kalman: Sumarljós og svo kemur nóttin

Román Jóna Kalmana Stefánssona (1963) Letní světlo a pak přichází noc (Sumarljós og svo kemur nóttin) získal na Islandu ocenění Kniha roku 2005 v kategorii beletrie (Íslensku bókmenntaverðlaunin).
Děj románu je zasazen do malé islandské vesnice na západě ostrova a oceněný autor v rozhovoru pro deník Blaðið zdůvodňuje výběr tématu i svou autorskou metodu takto: „Sám jsem na vesnici vyrůstal a venkovského ducha jsem si odnesl s sebou. Venkov a vesnice mě uchvacují, asi proto, že se pokouším vytvořit ohraničený svět, malý vesmír, který můžu ovládat. Jinak ale nejsem z těch, co si dílo rozvrhnou, než se pustí do psaní, nechávám se vést svými obrazy. (…) Třeba na počátku Letního světla stálo rozhodnutí (…) vylíčit náladu kolem venkovských jatek, ale když jsem ten obraz uviděl před sebou, hned se k němu připojily další. Popsal jsem jednoho člověka a hned se vynořili další dva (…).“

Žádné komentáře: